Історія налаштування Windows 95: технічний погляд на інженерні виклики

Коротко: Коли користувачі ПК вперше намагалися встановити Windows 95, вони зустрічали текстовий інтерфейс без графіки. Хоча DOS і міг працювати з графікою, команда Windows вирішила обрати більш ефективний підхід, використовуючи вже наявний код.

Розвиток Windows: процес налаштування і необхідні інженерні рішення

Реймонд Чен, співробітник Microsoft, який працював над розвитком Windows більше ніж 30 років, поділився новим дописом на своєму блозі «Old New Thing». Цього разу він розповідає про досвід налаштування Windows 95, що став прикладом складної інженерної роботи, яка включала використання трьох різних операційних середовищ для покриття різноманітних сценаріїв використання на комп’ютерах користувачів.

Графіка в MS-DOS: принципи роботи та обмеження

Інженери Microsoft теоретично могли б розробити графічний додаток для налаштування, оскільки MS-DOS здатен працювати з графікою. Однак, підхід DOS до графіки був примітивним і вимагав багато часу. Операційна система, що працює через текстовий інтерфейс, не заважала використовувати графіку, але програмістам доводилося вручну реалізовувати всі графічні функції.

MS-DOS не надавав графічних примітивів, окрім виклику BIOS для відображення окремого пікселя. Використання підходу на основі BIOS не було ідеальним, оскільки прямий доступ до пам’яті відеокарти був єдиним способом досягти мінімального покращення продуктивності графічних операцій.

Розробка нового графічного інтерфейсу для налаштування

Все це означало, що команді розробників налаштування Windows 95, фактично, довелося створити свою власну графічну бібліотеку з нуля. Це дозволяло уникнути значних обмежень, які накладала стандартна графіка MS-DOS. Однак для налаштування знадобилась не лише графіка, але й новий менеджер вікон для відображення діалогових вікон та підтримки клавіатурних комбінацій, таких як перемикання між вікнами і швидкі клавіші.

Складність налаштування: підтримка різноманітних мов та графіки

Програмісти також повинні були реалізувати підтримку алфавітів, заснованих на ідеограмах, таких як японська та китайська мови, а також додати прості анімації в інтерфейс. Усі ці додаткові функції повинні були бути враховані в «базовій» інфраструктурі, необхідній для завантаження середовища Windows 95, включаючи повну підтримку розширеної/розширеної пам’яті через власний менеджер захищеного режиму.

Робота над новою операційною системою для налаштування

Розробники фактично створили нову операційну систему, щоб запустити налаштування Windows 95. Це було марною тратою часу, адже Microsoft уже мала ідеальний продукт для цієї задачі. Встановлений Windows 3.1, що використовувався в остаточній версії налаштування Windows 95, включав усе необхідне для роботи з графікою в середовищі MS-DOS: власні драйвери відео, графічну бібліотеку, менеджер діалогів і багато іншого.

Підхід до повторного використання коду: сучасні аналоги

Сьогодні Microsoft продовжує слідувати цьому підходу, повторно використовуючи код для виконання задач, які вимагають нового середовища для налаштування. Сучасні версії Windows все ще потребують інсталяції «міні-операційної системи» для запуску процесу налаштування. Це середовище зараз називається Windows Preinstallation Environment (Windows PE) і використовується також для відновлення Windows, якщо з операційною системою виникають проблеми.