Тіньовий флот Росії складається з близько 1000 одиниць суден, здебільшого старих, що займаються експортом нафти та її похідних продуктів. За даними Міністерства оборони України, станом на 2023 рік налічувалося близько 600 таких суден. Ці судна є важливим елементом для російської економіки, адже вони здійснюють перевезення близько 70% російських нафтопродуктів, що транспортуються морем.
Російський тіньовий флот: стратегії та виклики
У межах інформації, наданої українською розвідкою, відзначено, що Росія за останні роки витратила понад 10 мільярдів доларів на поповнення складу свого тіньового флоту, придбавши танкери для перевезення нафти. Основними країнами-власниками суден, що здійснюють ці перевезення, є Панама, Габон, Кук-острови, Ліберія та Маршаллові острови. Однак реальні власники та операційні компанії, що управляють цими суднами, знаходяться в КНР, Індії, ОАЕ, Греції та Туреччині.
Однією з головних складнощів для міжнародного спостереження є часта зміна реєстрації суден та їхніх назв. Більше того, нафти в танкерах змішуються з іншими сортами нафти, що дозволяє приховувати справжнє походження вантажу. Офшорні зони використовуються для перезавантаження нафти на інші танкери, що ускладнює відстеження шляхів транспортування.
Поширені маршрути та методи маскування
Транспортування нафти, як правило, відбувається за маршрутом через міжнародні води, де танкери часто змінюють свої ідентифікаційні ознаки, вимикаючи автоматизовану систему ідентифікації (AIS). Це дозволяє приховати реальні шляхи руху та ускладнити міжнародний моніторинг таких операцій.
Зазначено, що найбільші покупці російської нафти, зокрема Китай, Індія та Туреччина, активно зацікавлені в імпорті російської нафти. Вони здебільшого займаються її переробкою і подальшим експортом на зовнішні ринки як готову продукцію. Це дозволяє їм уникати санкцій, що накладаються на імпорт сирої нафти з Росії.
Санкції та їхній вплив на експорт
У 2025 році, під час президентства Джо Байдена, Сполучені Штати наклали нові санкції на 183 танкери, які займалися транспортуванням російської нафти. Ці санкції включали обмеження проти компаній, що займаються транспортуванням нафти, а також проти страхових компаній, що забезпечували їх.
Прогнозується, що введення таких санкцій скоротить обсяг експорту російської нафти на 15%. Російській Федерації доведеться збільшити знижки на нафту для збереження покупців і переглянути стратегію виробництва. Проте, незважаючи на санкції, велика частина тіньового флоту продовжує працювати, і Росії буде важко повністю заблокувати цей механізм.
Механізм боротьби з тіньовим флотом
Для повної ізоляції російського тіньового флоту необхідно розробити ефективні методи моніторингу морських маршрутів. Одним із можливих кроків є введення галузевих санкцій проти компаній, які займаються управлінням танкерів, а також блокування активів таких компаній. Важливим елементом є заборона на доступ суден до портів, територіальних вод та міжнародних проток, що ускладнить їхню діяльність.
Економічний вплив на Росію та її військові можливості
Нагадаємо, що значна частина бюджету Росії формуються завдяки доходам від експорту нафти. Зниження експорту нафти до таких країн, як Китай та Індія, надасть серйозний тиск на економіку країни, адже це може призвести до дефіциту бюджету. У результаті, Росія може зіткнутися з труднощами у фінансуванні військових кампаній та підтримці армії, а також забезпеченні постачання зброї та обладнання.
Зростання цін на фрахт та запроваджені санкції створюють додаткові труднощі для російських танкерів, навіть у разі лояльних покупців. У майбутньому Росія може бути змушена переглядати свої постачання та переорієнтовуватися на нових постачальників для збереження стабільних надходжень від експорту нафти.
Враховуючи ситуацію, що складається, Росії доведеться змінювати стратегію та адаптуватися до нових умов міжнародної економіки, де санкції та нові обмеження можуть виявитися важливими чинниками для збереження військової потужності та економічної стабільності.