Перспективи генеративного штучного інтелекту (GenAI): виклики та можливості
Редакційна думка: Мислення щодо генеративного штучного інтелекту (GenAI) суттєво відрізняється. Деякі користувачі захоплені цими технологіями, особливо ті компанії, що їх розробляють. Однак, є й багато тих, хто відкидає ці інновації, зокрема через те, що вони відчувають себе змушеними використовувати нові технології, що стає все більш поширеною тенденцією. Тому не дивно, що кожне нове досягнення в сфері GenAI супроводжується конфліктами та суперечками.
Демонстрація Microsoft: проблеми та реакція громадськості
Минулого тижня компанія Microsoft презентувала технічну демонстрацію свого проєкту WHAMM (World and Human Action MaskGIT Model), що є своєрідною «ігровою платформою». Дослідницький проєкт показав, що модель може генерувати кадри для ігрової версії Quake II. Проте, демонстрація зазнала численних проблем, що спричинило критику з боку користувачів, незважаючи на чітке пояснення від Microsoft щодо цілей та намірів.
«Ми не маємо на меті повністю відтворити досвід гри в оригінальну версію Quake II», – зазначила компанія Microsoft. «Це дослідницький проєкт, в якому ми вивчаємо, що можна створити за допомогою поточних підходів до машинного навчання. Уявіть це як гру на основі моделі, а не на основі оригінальної гри.»
Microsoft створила репліку Quake II, яку можна грати в браузері.
«Кожен кадр створюється на льоту за допомогою моделі штучного інтелекту».
Грати тут: https://t.co/WGQymDOmsj
Критика та захист технології від професіоналів індустрії
Незважаючи на те, що Microsoft чітко зазначила обмеження свого проєкту, багато користувачів YouTube та соціальних мереж висловили своє незадоволення моделлю. Один з користувачів Twitter, що підписується як Quake Dad, назвав WHAMM «абсолютно огидним», вважаючи, що модель не поважає роботу розробників ігор.
Цікаво, що один з творців Quake, Джон Кармак, швидко став на захист цієї технології, назвавши її «вражаючою». Коли Quake Dad заявив, що цей тип GenAI «краде робочі місця» і є «страшним» та «неповажним» до роботи розробників, Кармак поставив все на свої місця.
Я думаю, ви неправильно розумієте, що є насправді в цій технічній демонстрації. Але я готовий поговорити з вами про те, що, ймовірно, є вашою проблемою — інструменти штучного інтелекту, що знецінюють навички програмістів, художників і дизайнерів.
– Джон Кармак (@ID_AA_Carmack) 7 квітня 2025
Майбутнє геймдевелопменту: співпраця людей та штучного інтелекту
Як пояснює Кармак, мета полягає не в автоматизації розробки ігор, а в полегшенні цього процесу. Він зазначає, що ігрові движки змінили підхід студій до створення ігор. З інструментами на кшталт Unreal та Unity вже не потрібно писати мільйони рядків коду, і аналогічні зміни відбудуться з GenAI моделями для ігор. Хоча ці моделі в майбутньому можуть створювати повноцінні ігри, людський елемент в процесі розробки ще не зникне.
«Інструменти штучного інтелекту дозволять найкращим досягати ще більших висот, одночасно дозволяючи малим командам досягати значно більше та залучати нові групи творчих людей. Так, ми дійдемо до етапу, коли можна буде створити інтерактивну гру (чи роман, чи фільм) з одного запиту, але ще довго кращі приклади цього середовища будуть створюватися відданими командами розробників».
Реакція на ці зауваження була дуже емоційною. Один користувач висловив думку: «Це було боляче», на що Quake Dad відповів: «Так, це справді боляче».
Штучний інтелект в кінцевому підсумку стане потужним інструментом у руках кожного програміста, художника та дизайнера, так само як вищі мови програмування, графічні програми та візуальне програмування в попередні етапи розвитку технологій. Можливості для всіх повинні значно збільшитися.
– Тім Свіні (@TimSweeneyEpic) 7 квітня 2025
Генеральний директор Epic Games, Тім Свіні, також погодився з думкою Кармака.
«Штучний інтелект стане потужним інструментом у арсеналі кожного програміста, художника та дизайнера, так само як і вищі мови програмування та програми для малювання були в попередні етапи розвитку технологій», – зазначив Свіні.
Автор публікації швидко відключив коментарі після того, як отримав численні негативні відгуки, але залишив свою думку без змін. «Ок, час вимкнути пост. Я розумію, що всі вважають, що штучний інтелект буде корисним. Я не згоден з вами та з Джоном Кармаком. Подивимося, хто правий у майбутньому», – сказав він.
Розвиток технологій: від наївних уявлень до реальності
Складно передбачити, яким буде майбутнє розробки ігор. Легше лише спекулювати з цього приводу, тому такі суперечки і виникають. Логіка будь-якої технології стає зрозумілою лише в ретроспективі. У 1987 році було неможливо уявити, що всього за 20 років ми будемо носити потужні кольорові комп’ютери в кишенях, які одно